De ziekte van…

Absoluut dieptepunt van de week. Of maand. Of jaar, eigenlijk. Gewoon een absoluut dieptepunt: Aangesproken worden op straat door een volslagen onbekende, die haar eigen gesprekspartner even wegstuurt met de opmerking door te lopen en daar te wachten, om mij vervolgens straight to the point de vraag voor te leggen: Zeg, heb jij de ziekte van Anorexia?

Auw.

Ja, die komt hard aan. Vervolgens nog wel even met haar staan kletsen. Ze had zelf al jaren anorexia, en ook al zat ze nu in een redelijke periode, ze stond op de lijst opgenomen te worden, etc. Misschien nog wel meer pijnlijk, dat feit dat zij zo goed wist waar ze het over had, in plaats van die onwetende opmerkingen van anderen over hoe dun je wel niet bent en dat je dus vast anorexia hebt. Maar ik stond wel even met mn bek vol tanden, en ik kan je vertellen, dat gebeurt niet vaak.

Bovendien werd ik gister zwetend wakker (geen unicum tegenwoordig, mn slapen is weer een chaos) omdat ik lag te dromen over DE drie kilo. Jawel. De drie kilo. Waar een mens zich al niet druk om kan maken. In ieder geval, zwetend werd ik wakker. Drie hele kilo’s. Na op de BMI-meter van het voedingscentrum gecheckt te hebben hoe het er voor staat kon ik concluderen dat ik bijna op een gezond BMI zit. So, what is everyone whining about?

En toen, twee dagen later, werd ik weer zwetend wakker. Dat getal dat ik had ingevuld in de BMI-meter? Waar ik me zo druk om maak omdat het er drie meer zijn dan eerst? Dat getal is 10 lager dan ik weeg. In mn hoofd weeg ik tien kilo meer. Dat was dan ook het getal dat ik op de meter invulde. Het getal met het bijna gezonde BMI. Alleen is dit getal tien kilo hoger dan mijn eigenlijke gewicht. Hoe kan ik me daar nou al twee weken in vergissen en op verkeken hebben??

Als troost dan maar een nieuwe uitvinding. Wat mij betreft ultiem troost-voedsel. Comfort-food! Stukjes warme banaan met kaneel. Zo zacht verwarmd dat het bijna pap wordt. Yumm…

Leave a Reply

